София филм фест показва 11 филма за Христо Явашев – Кристо

Кадър от филма “Да ходиш по вода” на Андрей Паунов

Кадър от филма “Да ходиш по вода” на Андрей Паунов

Световноизвестният артист от Габрово Христо Явашев – Кристо ще бъде един от фокусите на 23-ия София филм фест през март. На екран ще видим 11 филма за твореца.

„Повечето артисти се надяват, че произведенията им ще останат сто години, дори хиляди. Но моите проекти са чисти поетични жестове, като дъги, които се появяват и после изчезват. Те са ултимативната временност: влизам в едно пространство и го променям, за да накарам хората да се пренаредят спрямо него, да преоткрият сетивата си. После си тръгвам. Всичко, което искам от тях, е да изпитат удоволствие, да се изненадат“, казва Кристо във филма „Острови“ (1986).

 Христо Явашев – от Габрово до света

Роден е на 13 юни 1935 г. в Габрово. Дядо му е академик Анани Явашев, открил руините на древния римски град Абритус. Братя на Кристо са известният актьор Анани Явашев и инж. Стефан Явашев. От 1953 година учи в Художествената академия. През 1957 година емигрира и е лишен от българско гражданство. Кристо става популярен по цял свят с оригиналните си пространствени художествени инсталации. Още за биографията на Христо Явашев четете в нашата статия тук.

11 филма за Христо Явашев – Кристо на София филм фест

София филм фест ще бъде открит с документалния филм “Да ходиш по вода” на Андрей Паунов – на 7 март в Зала 1 на НДК. Още четете тук.

Двама от най-известните американски режисьори-документалисти Албърт и Дейвид Мейзълс посвещават част от своето творчество на Кристо и неговата съпруга Жан-Клод. „Завесата в долината“ (1974) проследява цялостно проекта, който разтърсва артистичното общество. Изработена от девет тона оранжев найлонов полиамид, завесата се разпростира на 400 метра и е опъната от четири 111-метрови метални кабела над долината Райфъл в Колорадо. Филмът получава номинация за Оскар ’74 за най-добър късометражен документален филм.

„Бягащата ограда“ (1978) е за трудния път на Кристо и Жан-Клод в построяването на близо 40-километровата ограда от бяло платно над хълмовете на Калифорния. Разходите за това са 3 млн. долара. За реализирането на проекта Кристо и Жан-Клод срещат сериозна съпротива от щатската власт, въпреки че собствениците на земите, през които се простира творбата, дават своето съгласие. В крайна сметка хората се сплотяват, за да почетат красотата и след четири години работа Кристо успява да реализира идеята си.

„Острови“ (1986) e посветен на „Заградените острови“ на Кристо и Жан-Клод, които се появяват за две седмици във водите на залива Бискейн във Флорида през май 1983 г. Единайсет острова са обградени от 600 000 кв. м розов плат.

„Кристо в Париж“ (1990) разказва за първия мащабен градски проект на Кристо и Жан-Клод – опаковането на най-стария мост в Париж, същият, на който двамата са се срещали. Това е едновременно любовна история в сърцето на Париж между артист – бежанец и дъщеря на френски генерал, и любовна история между 400-годишен мост и жителите на Париж. Богат на политическа интрига и артистични дебати, филмът проследява бягството на Кристо от България, ранните му години, връзката му с Жан-Клод и отдадеността, с която реализира този 10-годишен проект – опаковането на Пон Ньоф.

Чадърите” (1994) на режисьорския екип Албърт Мейзълс, Хенри Кора, Греъм Уайнбрен е документален поглед в дълбочина на концепцията и реализацията на творбата на Кристо и Жан-Клод „Чадърите“ – общ проект между САЩ и Япония. Премиерата на филма е на Берлинале 1994.

Българските филми за Христо Явашев – Кристо

Граница на мечтите“ (1996) на режисьора Георги Балабанов е една история за двамата братя Явашеви – Христо и Анани, които живеят разделени от желязната завеса цели 26 години.

Програмата, посветена на Кристо и Жан-Клод, включва и няколко документални филма на известната телевизионна журналистка Евгения Атанасова. „Пътят към Портите“ e за проекта „The Gates“ в Сентръл Парк, Ню Йорк. „Кристо и Жан-Клод. Изкуството е за двама“ (2010) и „Бялата планета на Кристо“ (2013) са продължение на разказа за Кристо през погледа на Евгения Атанасова. „Опакованият Райхстаг – 20 години по-късно“ разказва историята на единственото произведение на изкуството, което е разрешено с парламентарен дебат, предаван на живо.